Khamis, 8 Oktober 2009

Matahariku







sekadar hiasan.







Kredit:Google :D

Assalamualaikum w.b.t !



Ceria ? Biasa2 je. ;D Haha . Cuma bengang ngan kelas ni.Heshh bising jak tau ! Kesian Cikgu Siti Zulaihah. Haha lelebih pulak.;p Haha aku kan budak baik ? haha perahsantan !


Haa sape penah tengok cerita Matahariku neh? Senang kata Sinetron lahh.Setiap petang ade.Pukul 6 setengah petangg kot baru main.Kot.Haha aku main tengoooook je.Aku tak kisah pukul berapa.sebab aku budak yang tak kisah.haha

Okey.Pedulikan ayat aku yang tak berapa betul ni.Sebab rencana utamanya bukan yang tu ! Lain2 ! Tengok tajuk. :D Hahahaha.

Macamana nak mula ek?masalah permulaan ni =.="



THIA (9) adalah seorang gadis kecil yang sederhana dan hanya ingin kebahagiaan, perhatian dan kasih sayang yang biasanya di miliki oleh kebanyakan anak kecil pada umumnya. Tetapi sayang sekali, semenjak ANISA (32) ibu Thia, mendapatkan kenaikan pangkat dan pindah ke komplek perumahan Matahari , FAJAR (35) ayah Thia, berubah menjadi seorang suami yang sering marah-marah dan cemburuan karena menganggap isterinya yang sering pergi tugas keluar kota hanya mencari alasan untuk cari pergaulan.




Padahal sesungguhnya Anisa tidak seperti dugaan Fajar. Sehingga Fajar dan Anisa sering sekali bertengkar tanpa memperdulikan keberadaan kedua putri mereka yang melihatnya. Bahkan pembantu yang bekerja di rumahnya saja tidak betah dan pulang. Hal ini menambah kekesalan Fajar pada Anisa.

Sementara itu, TINA (13) yang baru memasuki masa puber, menjadi sosok yang tidak perduli dan cenderung memperhatikan diri sendiri. Dan Thia menjadi kesepian, kurang perhatian dan kasih sayang. Setiap harinya Thia selalu memohon pada Tuhan agar keluarganya rukun dan ayah ibunya tidak lagi bertengkar, tetapi hal yang diinginkan ini tidak kunjung tiba Sehingga Thia mulai sedikit putus asa.



Menejelang puasa pertama, orang tua Thia bertengkar hebat karena ternyata Thia dan Tina belum bisa membaca Alqur'an. Fajar dan Anisa saling menyalahkan. Hal ini membuat Thia kesal, dan akhirnya ia lari sampai tersasar ke daerah dekat rumahnya BU MASITOH (59) dan PAK ISMAIL (65) pasangan suami isteri yang baik hati dan memiliki beberapa anak asuh karena tidak memiliki anak.

Di sana Thia bertemu dan berkenalan dengan DONI (11) seorang bocah laki-laki bertubuh gemuk yang sering menghabiskan waktunya dengan makan sambil membaca buku. Thia juga akhirnya mengenal HERU (10) yang selalu ingin terlihat sebagai sosok yang bisa membantu siapa saja ( sok heroik ) dan MIRA (10) yang cerewet dan selalu ingin menang sendiri. Di rumah Bu Masitoh ada perpustakaan kecil, disini Thia diajari membaca Alquran. Untuk menenangkan kedua orang tuanya, diam-diam Thia menyisipkan surat di rumahnya yang memberitahukan bahwa orang tuanya tidak usah khawatir, karena Thia aman berada di suatu tempat yang penuh dengan kedamaian. Sementara kedua orang tuanya berusaha mencari lewat pertolongan seorang hansip bernama PAK DODO (50) yang ternyata tuli dan suka membolos sehingga sering salah dengar dan juga sering melakukan kesalahan.

Sementara masalah itu belum selesai, ada lagi masalah dengan TAMI (11) seorang gadis kecil anak tukang cuci keliling yang selalu minder dan ingin menolong ibunya yang sakit-sakitan. Tetapi hal ini selalu bisa diatasi dengan cara kekeluargaan dengan Bu Masitoh.



Dan, sementara itu, Thia yang tidak mau pulang dan menangis terus, membuat Ibu Masitoh memperbolehkan Thia tinggal beberapa hari dirumahnya, sambil menunggu Thia membuka diri dan mengatakan dimana rumahnya. Dirumah ini Thia bermasalah dengan Mira yang tidak menginginkan kehadiran orang lain, tapi ia dihibur oleh PAK NDANG (45) yg lucu selalu ceria & gembira. Ia adalah penjaga kebun rumah Bu Masitoh yang selalu terlihat gembira padahal setiap malam menangis karena teringat pada anak dan istrinya yang pergi meninggalkannya dan menikah dengan orang lain.

Kredit : Ini.


Muka Thia (Ine Wijayanti) comel gilaaa ! xD  Aduuuhh tembam tau tak.Hahaa.;p
Macamana ? Buat yang tak taww cerita ni,silalah rajin2kan diri tengok cerita ni kat Tv3 petang setiap Isnin - Khamis . ;) Maknanya sambung minggu depanlah. Hehehee.
 
 
Lagu ni pun kawan aku suka gila lagu dia.Ehh termasuk aku sekali ! Sekali sepupu aku daaa ! Kitorang bergaduh semata2 nak letak lagu ni kat blog.Heh tak masuk akal sekali kan ? =.=
 
 
 
Ramai yang dah awayy~ kan ? Hmmm aku pun nak away jugaklah.Semuanya mesti sebab yang sama.EXAM.Wuishh 51109 tuuuu !! Bukannya lambat lagi beberapa minggu je.Ni pun kad raya belum hantar.Hish raya nak habis dah ! Tergesa2 hantar kad raya =.= Jadiknya,mintak maaf lah.Kad raya lambat sampai.Minta maaf banyak banyak insyaAllah tidak diulangi lagi.



6 ulasan:

αƧмα' berkata...

Suke cite ni. Orangnye cute2! HAHA. [takde tnye pn..]

DJ Farahani berkata...

Kak Asma ,


Hehe :D
Semestinya ! Haha
Suka gila Thia ! xD Chubby gila dowh !

♥ayudeadwish♥ berkata...

erm~~ da abis ganti pose ke lom.. pikir abes raya je...huhuu~~

DJ Farahani berkata...

Kak Ayu,



Haha tak ponteng tahun ni :p
Memang raya.Demam raya

Hidayaah berkata...

Err,tengok gitu-gitu je.Err,sekarang Thia masih tinggal dekat rumah Bu; Masitoh ke?

;Si Cantik dan Si Buruk Rupa yang terbest :S

DJ Farahani berkata...

Kak Hidayaah,


Yup!Sedang :D


Yang criter tu pun tengok ala kadar hehe ;p