Ahad, 30 Ogos 2009

Memoir Aishah.

Assalamualaikum w.b.t,



Kita berjumpa lagi.Hehee.(: Nak tahu?Semalam,ade satu cerekarama di TV3 iaitu Memoir Aishah.Ia mengisahkan sejarah Tanah Melayu yang dijajah.Aku memang suka cerita fasal sejarah melayu ni.Aku layan la cerita ni sebab takde cerita lain.


Mase aku tengok cerita ni,aku buat mimik muka pelbagai rupa.Haha sengalkan?:P Ye la.Tentera tentera dalam cerita tu buat aku ngeri nak tengok.Habis satu badan aku,menggigil takut.HAHA.Walaupun bukan aku yang berlakon,aku rase macam aku yang kene.Haha kelakar kan?Siapa layan ceritera ni malam semalam?

Sempena sambutan kemerdekaan tahun ini, slot Cerekama di TV3 malam ini akan menyiarkan telefilem menarik berjudul Memoir Aishah. Memoir Aishah menceritakan pengalaman masa lampaunya yang berpeluang hidup di zaman penjajahan sebelum merdeka. Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah 82, hidup dengan segala memori yang cuba menghantui dirinya.

Cucu Aishah, Qistina cuba mencari jawapan daripada semua persoalan yang perlu neneknya huraikan. Melalui foto-foto koleksi Aishah satu persatu memori terungkap. Di era pendudukan Inggeris Aishah bersama datuknya (Datuk Hassan), ibu (Wan Mawar) dan ayahnya (Rahim) membesar dalam keadaan sempurna. Datuknya antara orang kaya Melayu ketika itu dan ayahnya seorang jurugambar dan penulis.

Kredit



Bila aku tengok je aku rase nak menangis.Wkaka.Cerite tu sedih gile tak tau nak cakap.Ayah die kene buat jambatan maut.Mak die pulak meninggal sebab dapat tau daripada Zul,pak cik Rahim tak silap aku meninggal.Hoho.Cerita ni buat aku sedar akan erti kemerdekaan.


Betullah mak aku kata.Kebebasan memang sukar dikecapi.Selepas Jepun menyerah kalah,British pulak ambil alih.

Aku memang takut bila ayah/Aishah tu curi 2 ambil gambar.Seram doe!Heeee.Rase nak menjerit je.Wkaka.Mane boleh nanti habes satu rumah.:P

Aku layan sampai la die habes.Wuuu cerite die memang best!Haha.Sekarang ni aku giat tengah cari sejarah Tanah melayu.Kalau ada masa,aku nak tanya datuk aku macamana kehidupan dulu.Err ade sesiape sudi kongsi?Haha.

Aku ingin mengucapkan "Selamat Menyambut Hari Kebangsaan".:D 1 Malaysia!



14 ulasan:

Miss Alisa berkata...

bagus2 .
semangat patriotik . :D

DJ Farahani berkata...

Lisa.



Haha dari dulu cakap.:P

MeZ berkata...

Hari ni ada cerita tajuk 1857 tujuh kut...(tak pasti tajuk) yg Maya KArin, Bell & entah belakon tu.
Layan okay.. JAngan tak layan. ;p

nurul huda ibrahim berkata...

hahaha
huda x faham jalam cerita dia
so,tukar TV 1
ada fahrin ahmad~! aww!

DJ Farahani berkata...

MeZ.



Haha 1957 - Hati Malaya la MeZ.=p
Haha.Dah layan.Tapi bila malam malam buta,terus tertido.Lelap!

DJ Farahani berkata...

Huda.


Tula.Kena la fahamkan cerita die.Tapi bagi Farah cerita die best tau!HAHA

suke la Huda.=p

nurul hidayah roslan berkata...

salam farah!=)

farah sorry haritu kak dayah x sempat chat ngan farah sebb komputer kak dayah ade hal sket die gile2

apepun selmat menyambut hari kebangsaan yang ke- 52!!=D

DJ Farahani berkata...

Kak Dayah,


Okey Kak Dayah!Never mind ok!;)
Takpe takpe Kak DAYAH!

Ok!Same dengan akak juga!
MENJERIT!

SAYA ANAK MALAYSIA!
heheh =D

ZARA 札拉 berkata...

hohoho~

akak pun tengok juga~

DJ Farahani berkata...

Kak Zara.


Yea!Ade jugak kawan yang menonton criter ni.:D
Bestkan kak?HAHA

MeZ berkata...

silap.. hihihi...

MeZ tak tau lagi nak buat sediri atau beli je kad raya tu.. mungin dua-dua kot. ;p

DJ Farahani berkata...

MeZ.


Kalau nak bagi dua dua pun bolehhh.HAHA


kalau MeZ buat,mesti cantik!:p
Farah nak bagi MeZ kad raya pulak!:p

Aida Nursheila berkata...

Memoir aisyah best gile !!!
akk suka gile2 !

memang tengok sedih gile.
tambah2 aisyah,memang takutlah waktu dia keluar sorang2.

hehe,:)

DJ Farahani berkata...

Kak Aida!


Yesss!Ade geng!;)


Yupyup.Woa berani die keluar sensorang.wanita yang berani!HAHA

Sebab tu la Zul kate die tu wanita yang berani.:p